Daisypath Anniversary tickers

Followers

Wednesday, March 18, 2009

~ 100 hari tanpanya ~

Hari ini genap 100 hari pemergian arwah bapaku, rasanya baru je semalam pemergiannya. Masih terbayang-bayang lagi kekalutan kami tanggal 8 Disember lalu. Baru terperasan, hari ini aku memakai baju yg sama semasa pemergian arwah, baju kurung bercorak hijau dan coklat. Setiap kali memakai baju ni, memang aku akan kerap teringatkannya. Dan hari ni aku memakainya tanpa sebrg niat untuk ke tempat kerja (aku memang jenis jarang memakai baju kurung utk ke tempat kerja). Melihat kalendar yang ku tanda utk hari ini, membuatkan aku tiba2 teringat, begitu cepat masa berlalu. Patutlah semalam aku tergerak utk baca Yasin sebelum tidur….Erm…Memang hanya itu yang mampu aku buat utknya sekarang. Balik kg 2 minggu lps, aku tergerak hati utk menunjukkan gambar terakhir arwah yg dicandid oleh adikku 2 minggu sblum arwah meninggal. Gambar arwah yg tersenyum lebar. Emak aku spontan melarikan matanya dari menatap gambar dari kamera digital tu dgn alasan melihat wajah arwah ibarat menatapnya di depan mata. Aku tahu, rindu mak pd arwah begitu mendalam sekarang. Masakan tidak, setiap kali selepas solat subuh airmatanya selalu saja dikesat. Berpura-pura kelihatan kuat di hadapan kami, anak2nya.

Sekarang aku terasa bagai arwah masih ada di sisi. Mungkin kerana aku telah lama merantau agaknya. Namun, pemergiannya buat aku acap kali terasa bila pulang ke kg. Semoga arwah tenang dan ditempatkan di kalangan org2 beriman. Semoga mak terus tabah selalu dan semoga aku dapat menunaikan hasrat terakhirnya nanti….InsyaAllah, semoga jodoh antara kami direstuinya. ..:)..

5 comments:

Unknown said...

alfatihah
untuk yang pergi - semuga dijanjikan tempat yg sepatutnya....

saya pun terasa ayah saya - semakin sampai kehujung sekarang...
kami dah mula bersilingganti balik kampung....

kerana itu aturan hidup.

Anonymous said...

salam

fitrah idop... moga jd lbh tabah...

kuIna said...

berdoalah selalu utk dia...

... >> adik akak yg bongsu kat Poli Sltnh Bahiyah Kulim.. klu blk Baling selalu gak g sana.

Na Shari said...

Semoga arwah tenang di sana...Al Fatihah...

Lina said...

jinggo: terima kasih utk nasihat, kita kena hargai sementara mereka ada.

manja: tx for the advice

Kuina: Yup. mmg selalu doa.Erm, kat Poli Kulim ke, erm...kalo senang leh lah jumpa ek, tupun kalo akak sudi...hihihihi...

Na Shari: Tq dgn doa tu.